ژنراتور گازی چیست؟ بررسی انواع و اجزا آن

ژنراتور گازی چیست

با پیشرفت شبکه های توزیع برق استفاده از ژنراتور ها به حداکثر رسیده است. زمانی که برق به طور کامل قطع می شود در این صورت نیاز است که برق اضطراری وجود داشته باشد. در پاسخ به سوال ژنراتور گازی چیست باید گفت که یکی از محصولاتی به حساب می آید که می توان در زمان قطعی از نعمت برق محروم نشد و بتوان از این دستگاه در هنگام قطع شدن برق استفاده کرد.

این دستگاه ها مزایا و کاربردهای متفاوتی دارند که باعث شده امروزه طرفداران بیشتری داشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با ژنراتور گازی بیشتر آشنا کنیم و در مورد کاربردها و اجزای آن مفصل صحبت کنیم.

ژنراتور گازی چیست؟

ژنراتور گازی یک دستگاه است که از سوخت‌های گازی مانند گاز طبیعی، پروپان، یا بوتان برای تولید برق استفاده می‌کند. این نوع از ژنراتورها به دلیل بهره‌وری بالا، هزینه‌های پایین‌تر سوخت و انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی یا بنزینی، به ویژه در مکان‌هایی که دسترسی به گاز طبیعی آسان است، محبوبیت یافته‌اند. آن‌ها برای استفاده‌های متفاوت از جمله تأمین برق اضطراری در خانه‌ها، کسب‌وکارها و تاسیسات صنعتی استفاده می‌شوند. ژنراتورهای گازی همچنین می‌توانند به عنوان منبع تولید پایدار برق در نظر گرفته شوند، به ویژه هنگامی که به شبکه‌های توزیع گاز متصل هستند. برای اطلاع از قیمت این محصولات وارد صفحه قیمت موتور ژنراتور شوید.

انواع ژنراتور گازی

ژنراتورها با استفاده از سوخت های مصرف شده می توانند در نهایت برق تولید کنند. همه ژنراتورها از نظر سوختی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند اما همه آن ها در نهایت یک وظیفه بر عهده دارند و آن وظیفه هم می تواند تولید برق باشد. ژنراتور سوخت گازی از یک موتور تشکیل شده است و می تواند با استفاده از گاز طبیعی انرژی مکانیکی تولید کند. ژنراتور گازی از دسته دستگاه هایی است که توانایی این را دارد، بتواند گاز طبیعی را به برق تبدیل و برای مصرف افراد آماده کند.

وجود این دستگاه می تواند مزایای زیادی داشته باشد و در کاهش آلودگی موثر هستند. با وجود ژنراتور سوخت گازی می توان گفت دسترسی به این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها آسان تر است و همچنین سوخت این ژنراتور می تواند ارزان تر باشد. ژنراتورها دو نوع هستند که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند و شامل موارد زیر است:

ژنراتورهای توان بالا

این دسته از ژنراتورها توان بالای 60 کاوا و فشار 2 پوند بر اینچ دارند که از آن ها بیشتر در مراکز صنعتی استفاده می کنند. انواع ژنراتورهای توان بالا از نظر استحکام می توانند دوام بالایی داشته باشند و همچنین احتمال خراب شدن در آن ها به نسبت کمتر است.

ژنراتورهای توان پایین

ژنراتورهای توان پایین 60 کاوا از فشار 1.4 پوند بر اینچ برخوردار هستند و در مجتمع های تجاری و مسکونی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از ژنراتورها خود شامل دو دسته هستند که در ادامه بیشتر آن ها را توضیح می دهیم.

شاسی ساده

در این نوع شاسی ها هیچ گونه عایق صوتی روی دستگاه نصب نشده است و همین موضوع باعث می شود که صدای آن بیشتر از 85 دسی بل باشد و در نهایت همین صدای زیاد می تواند برای افراد کاملا آزار دهنده باشد. صدای زیاد این شاسی ها می تواند موجب این شود که از آن در مکان هایی که بسته هستند، استفاده شود. مکان هایی مانند اتاق های جداگانه دور از افراد می توانند محیط مناسبی برای نصب آن ها باشد.

شاسی با کانوپی کم صدا

شاسی هایی که کانوپی کم صدا دارند، باعث می شوند که میزان صدا به کمتر از 85 دسی بل کاهش پیدا کند و بتواند برای نصب درمحیط های عمومی مناسب باشند. این شاسی ها علاوه بر اینکه صدای کمتری دارند از نظر زیبایی می توانند مناسب باشند و همچنین هیچ آسیبی به افراد وارد نمی شود.

اجزای ژنراتور گازی
معرفی اجزای ژنراتور گازی

اجزای ژنراتور گازی

ژنراتورهای گازی از چندین جزء کلیدی تشکیل شده‌اند که برای تولید برق با هم کار می‌کنند. این جزءهای کلیدی عبارتند از:

موتور

یکی از قطعاتی که در دستگاه های ژنراتور گازسوز می توانند مهم باشد، موتور دستگاه است. دستگاه ژنراتور می تواند از سوخت های گاز PNG یا LPG استفاده کند و وظیفه ای که موتور دستگاه دارد این است که می تواند سوخت PNG و LPG را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. انرژی مکانیکی از ورود گاز به سیلندرها و انجام عمل احتراق می تواند تولید شود و می توان به عنوان مهم ترین بخش دستگاه اشاره کرد. شفت موتور دستگاه با وجود انرژی مکانیکی می تواند انرژی برق را تولید کند.

سیستم سوخت

این سیستم مسئول انتقال سوخت از مخزن یا خط سوخت به موتور ژنراتور است. شامل لوله‌ها، فیلترها و شیرهای کنترلی است که جریان سوخت را تنظیم می‌کنند.

سیستم خنک کننده

موتورهای ژنراتور در طول عملیات داغ می‌شوند و باید خنک شوند تا از آسیب دیدن جلوگیری شود. سیستم‌های خنک‌کننده ممکن است شامل رادیاتور و فن باشند، که هوای خنک را از طریق رادیاتور می‌کشند تا حرارت موتور را کاهش دهند.

سیستم اگزوز

سیستم اگزوز برای دفع گازهای حاصل از احتراق سوخت به خارج از ژنراتور طراحی شده است. این سیستم کمک می‌کند تا اگزوز به شکل ایمن و مؤثر دفع شود و همچنین سطح نویز را کاهش دهد.

آلترناتور یا دینام

وظیفه ای که این بخش بر عهده دارد این است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این بخش چگونه می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند؟ وقتی سیم پیچ های چرخشی شروع به چرخش می کنند، با کمک شفت موتور به طور ثابت می مانند. با این روش انرژی الکترومغناطیس تشکیل و در نهایت باعث تولید برق می شود. برق بعد از تولید به بخش خروجی دستگاه انتقال داده شده و می توان در هنگام قطعی برق از این دستگاه کمک گرفت.

تابلو برق ژنراتور گازی

تابلوهای برق ژنراتورهای گازی شامل دو نوع دستی و اتوماتیک هستند. تابلوهای دستی می توانند به صورت دستی تنظیم شوند و خاموش و روشن کردن آن ها به صورت دستی انجام می گیرد، اما ژنراتورهای اتوماتیک به صورت کاملا اتوماتیک می توانند در مواقع اضطراری روشن و خاموش شوند.

یک بخش در دستگاه ژنراتور گازی وجود دارد که به آن تابلوی برق گفته می شود. تمام لوازم برق ژنراتور از جمله کنترل پنل، فیوزها و شارژر باتری در این بخش قرار می گیرند. در ادامه قصد داریم که دو مورد از این بخش ها را به طور جداگانه توضیح دهیم:

کنترل پنل

کنترل پنل مکانی است که وظیفه فرمان دستگاه ژنراتور سوخت گازی را بر عهده دارد. این بخش تمام اطلاعات دستگاه را که شامل خرابی و موارد دیگر است، می تواند به نمایش بگذارد و قابل مشاهده باشد. با استفاده از کنترل پنل شما می توانید کلیدهای دستگاه را در حالت خاموش و روشن قرار دهید و تمام تنظیمات دستگاه را می توان با این کنترل پنل انجام داد و تمامی اطلاعات ژنراتور گازسوز را با وجود کنترل پنل می توانید مشاهده و تنظیم کنید.

شارژر باتری

شارژر باتری وظیفه ای که بر عهده دارد این است که می تواند باتری را به طور کامل شارژ کند. با استفاده از ولتاژ و جریانی که در دستگاه وجود دارد، این مدار می تواند شارژ کردن باتری را انجام دهد و این کار تا زمانی که دستگاه روشن است انجام می شود. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که چرا باتری هنگام روشن ماندن دستگاه شارژ می شود؟ هدف این است، زمانی که دستگاه مجددا روشن می شود، خالی از شارژ نباشد. ولتاژ شارژها به صورت های زیر عمل می کند:

  • باتری با ولتاژ 12 ولت
    باتری های 12 ولت برای شارژ شدن نیاز به جریان 5 آمپر و همچنین ولتاژ 8.13 دارند.
  • باتری با ولتاژ 24 ولت
    باتری هایی که ولتاژ 24 ولت هستند برای اینکه شارژ شوند، نیاز دارند از جریان 10 آمپر و ولتاژ 5.28 تغذیه کنند.

 

کلید اضطراری

از کلید اضطراری زمانی استفاده می شود که خاموش کردن موتور در حالت عادی وجود نداشته باشد و می توان با فشردن کلید اضطراری باعث خاموش شدن دستگاه شد.

میزان مصرف سوخت ژنراتور گازی
مصرف سوخت ژنراتور گازی

میزان مصرف سوخت در ژنراتورهای گازی

از ژنراتور گازسوز در مناطق شهری استفاده می شود و به همین دلیل می توان گفت که گاز آن ها از گاز شهری تغذیه می شود. سوختی که در این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد به طور ثابت قابل اندازه گیری نیست، زیرا میزان سوخت مصرف شده در ژنراتورهای گازی به چندین عوامل بستگی دارد.

این عوامل می توانند توان، میزان بار تحمیل شده دستگاه و همچنین راندمان مصرف سوخت باشد. اگر بخواهیم میزان مصرف سوخت را کلی در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم که میزان سوخت 10 متر مکعب بر ساعت به ازای هر 30 کاوا است.

کاربردهای رایج ژنراتورهای گازی در صنایع مختلف

ژنراتورهای گازی در طیف وسیعی از صنعت‌ها و برنامه‌ها کاربرد دارند. در ادامه، برخی از کاربردهای رایج ژنراتورهای گازی را در صنعت‌ها و برنامه‌های مختلف خواهید شناخت.

  • مسکونی: ژنراتورهای گازی به‌معمول در محیط‌های مسکونی و برای تأمین برق پشتیبان در هنگام قطعی سراسری برق استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برق وسایل و سیستم‌های ضروری را در هنگام قطعی تأمین، و راحتی و ایمنی صاحبان خانه را فراهم کنند.
  • ساخت‌وساز: ژنراتورهای گازی، قابل حمل و همه کاره هستند. این ویژگی، آنها را برای مکان‌های ساختمانی که در آن برای ابزار، روشنایی و نیازهای برقی موقت، برق مورد نیاز است، ایده آل می‌کند.
  • رویدادهای فضای باز: ژنراتورهای گازی اغلب برای تأمین برق رویدادهای فضای باز مانند کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برق را برای روشنایی، سیستم‌های صوتی و سایر تجهیزات رویداد فراهم کنند.
  • فعالیت‌های تفریحی: ژنراتورهای گازی در میان علاقه‌مندان به فضای باز، کمپینگ‌ها و صاحبان RV (خودرو مسکونی) محبوب هستند. آن‌ها می‌توانند با ژنراتور گازی، وسایل و دستگاه‌ها را تغذیه کنند و تجربه کمپینگ یا تفریحی راحت‌تری داشته باشند.
  • ارتباطات از راه دور: ژنراتورهای گازی در صنعت ارتباطات از راه دور، برای اطمینان از تأمین برق بدون وقفه برای دکل‌ها و تجهیزات ارتباطی استفاده می‌شوند که برای حفظ شبکه‌های ارتباطی حیاتی است.

 

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

 

مزایا و معایب استفاده از ژنراتورهای گازی

ژنراتورهای گازی دارای چندین مزیت و عیب هستند.

مزیت‌ها

  • گاز در بیشتر منطقه‌ها به‌آسانی در دسترس است و کار برای سوخت‌گیری آسان است.
  • ژنراتورهای گازی به‌معمول در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی مقرون به صرفه‌تر هستند.
  • جمع و جور، قابل حمل و سبک هستند و حمل‌و‌نقل و نگهداری آن‌ها آسان است.
  • ژنراتورهای گازی زمان راه‌اندازی سریع‌تری نسبت به ژنراتورهای دیزلی دارند.

 

عیب‌ها

  • گاز در مقایسه با سوخت دیزل ماندگاری کمتری دارد؛ بنابراین در صورت نگهداری طولانی مدت ممکن است خراب شود.
  • ژنراتورهای گازی در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی دارای راندمان سوخت کمتری هستند.
  • بنزین در مقایسه با سوخت دیزل می‌تواند فرار و قابل اشتعال‌تر باشد.
  • ژنراتورهای گازی ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر داشته باشند و طول عمر کمتری در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی داشته باشند.

 

تفاوت‌های کلیدی بین ژنراتورهای گازی و دیزلی

در ادامه به مقایسه دیزل ژنراتور با ژنراتور گازی پرداخته ایم:

  • نوع سوخت: تفاوت اصلی بین ژنراتورهای گازی و دیزلی، نوع سوخت آن هاست. ژنراتورهای گازی با گاز کار می‌کنند، در حالی که ژنراتورهای دیزلی از سوخت دیزل استفاده می‌کنند.
  • بهره‌وری سوخت: ژنراتورهای دیزلی به بهره‌وری بالاتر سوخت خود در برابر ژنراتورهای گازی شناخته می‌شوند. سوخت دیزل چگالی انرژی بالاتری دارد، به این معنی که می‌تواند به ازای هر واحد سوخت مصرفی، توان بیشتری تولید کند.
  • ملاحظات هزینه: گاز به‌معمول ارزان‌تر از سوخت دیزل است و می‌تواند ژنراتورهای گازی را برای استفاده گاه‌به‌گاه یا سبک، مقرون به صرفه‌تر کند. با این حال، در سناریوهایی که ژنراتور به‌طور مکرر یا برای مدت طولانی استفاده می‌شود، مصرف سوخت کمتر ژنراتورهای دیزلی ممکن است منجر به صرفه‌جویی در هزینه کلی شود.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری: ژنراتورهای دیزلی در مقایسه با ژنراتورهای گازی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.
  • اثرات زیست محیطی: ژنراتورهای گازی تمایل به تولید آلایندگی کمتری نسبت به ژنراتورهای دیزلی دارند. با این حال، پیشرفت‌ها در فناوری موتورهای دیزلی به طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است و ژنراتورهای دیزلی مدرن می‌توانند مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی را رعایت کنند.

پیشنهاد ما: برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله دستگاه ژنراتور گازسوز را به طور کامل توضیح دادیم و در مورد اجزا و انواع آن صحبت کردیم. این دستگاه مانند دستگاه های دیگر کاربردهای زیادی دارد و امروزه بیشتر از این ژنراتور استفاده می کنند. ژنراتورهای گازی در زمان قطعی برق می تواند کاربرد فوق العاده ای داشته باشد. مزایایی که این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها دارد این است که آلودگی کمتری دارد و با وجود این دستگاه می توان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.

پیشروموتور پارسیان دیزل

سوالات متداول

  • ژنراتور گازی چیست؟
    ژنراتور گازی یکی از محصولاتی به حساب می آید که می توان در زمان قطعی از نعمت برق محروم نشد و بتوان از این دستگاه در هنگام قطع شدن برق استفاده کرد.
  • برای خرید ژنراتور از چه طریقی اقدام نماییم؟
    شرکت بازرگانی پیشرو موتور پارسیان دیزل با سال ها تجربه در امر تامین و پشتیبانی انواع دیزل ژنراتور با بهره گیری از آموزش های تخصصی سازندگان بزرگ دیزل و ژنراتور یک شرکت پیشرو در این صنعت می باشد.برای خرید ژنراتور می توانید با کارشناسان فروش ما با شماره 33940444-021 تماس حاصل فرمایید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت