زمان تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور

اطلاع از زمان تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور بسیار مهم است زیرا تعویض به موقع روغن نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد صحیح دیزل ژنراتور و افزایش طول عمر آن دارد. نقش روغن در دیزل ژنراتور‌ها عبارتند از روغن کاری قطعات، پایین آوردن و انتقال حرارت، آب بندی و جلوگیری از اکسیداسیون اما روغن به کار رفته در دیزل ژنراتور تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل فشار، حرارت، آلودگی و اکسیداسیون مداوم قرار دارد و هر چند وقت یکبار باید مورد بازدید قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شود.

تعویض به هنگام این روغن، همان گونه که گفته شد، موجب عملکرد پایدار ژنراتور، افزایش طول عمر و راندمان آن خواهد شد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر زمان و نحوه تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور خواهیم پرداخت و برخی از نکات مهم در مورد مراحل تعویض روغن و فیلتر را بیان خواهیم کرد.

 

حجم روغن دیزل ژنراتور

از جمله موارد مهمی که در استفاده از روغن در دیزل ژنراتور باید مد نظر قرار گیرد، حجم روغن است که تاثیر زیادی بر چگونگی عملکرد و طول عمر دستگاه خواهد داشت. چنانچه حجم روغن استفاده شده از میزان استاندارد ژنراتور بیشتر باشد، فشار روغن افزایش پیدا کرده و ممکن است به ژنراتور آسیب وارد شود و در مقابل حجم کم روغن نیز موجب می‌شود که دستگاه به درستی کار نکند و با افزایش استهلاک و گرمای آن، طول عمرش کاهش پیدا کند.
در تعیین حجم مناسب روغن در دیزل ژنراتور عوامل زیر موثر می‌باشند:

  • حجم موتور: حجم موتور دیزل ژنراتور مهمترین عامل در تعیین مقدار روغن مورد نیاز دستگاه است و هر چقدر ژنراتور بزرگتری داشته باشیم، از روغن بیشتری نیز باید استفاده کنیم.
  • دمای محیط: افزایش دمای محیط نیز بر حجم استفاده شده از روغن در دیزل ژنراتور تاثیرگذار است و با افزایش این دما باید مقدار روغن از حد استاندارد کمتر باشد.
  • نوع روغن: با توجه به نوع روغن به کار رفته در دیزل ژنراتور‌ها نیز اندکی تفاوت در حجم مورد نیاز ایجاد می‌شود که می‌توان برای تعیین دقیق این مقدار به کاتالوگ یا راهنمای هر دستگاه مراجعه کرد
  • عمر ژنراتور: هر چه دستگاه عمر بیشتری داشته باشد، میزان حجم روغن مورد نیاز در آن نیز افزایش می‌یابد
    با در نظر داشتن موارد گفته شده و همچنین توصیه برند‌های تولید کننده می‌توان حجم روغن هر ژنراتور را مشخص کرد و این میزان همان گونه که گفته شد با توجه به عوامل مختلف می‌تواند متغیر باشد؛ به عنوان نمونه در ژنراتوری با قدرت 1000 کیلو ولت معمولا بین 200 تا 400 لیتر روغن استفاده می‌شود.

 

در تعویض روغن دیزل ژنراتور به چه باید نکاتی توجه کرد

به منظور افزایش طول عمر دیزل ژنراتور و تعویض به موقع و صحیح روغن آن توجه به برخی نکات نباید فراموش شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در راه اندازی اولیه دیزل ژنراتور پس از خرید و نصب لازم است تا پس از حدود 150 تا 200 ساعت کار موتور، روغن و فیلتر روغن تعویض شود.
  • در مور دیزل ژنراتورهایی که به صورت اضطراری استفاده می‌شوند، حداقل هر 20 ماه یکبار باید روغن تعویض شود.
  • در هر دیزل ژنراتور باید از روغنی مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده استفاده شود.
  • از روشن کردن موتور بدون استفاده از فیلتر هوا خودداری کنید و چنانچه هوای محیط گرد و غبار زیادی دارد، در فواصل زمانی کوتاه این فیلتر را تعویض نمایید.
  • در اولین ساعات راه اندازی موتور دیزل ژنراتور به طور طبیعی مقداری از روغن کم می‌شود، با بررسی سطح روغن به صورت دوره‌ای، در صورت نیاز مقدار کم شده را اضافه نمایید.

 

مراحل تعویض روغن دیزل ژنراتور

برای تعویض روغن دیزل ژنراتور باید مطابق با مراحل زیر عمل نمود:

  • خاموش کردن دیزل ژنراتور که به خصوص در مورد دیزل ژنراتورهایی که به صورت مدام کار می‌کنند، باید انجام شود
  • قطع کردن اتصال باتری که برای ایمنی بیشتر انجام می‌شود و نباید فراموش کرد که برای تخلیه الکتریسیته ساکن در دیزل ژنراتور ، ادامه کار را 10 دقیقه پس از قطع کردن باتری انجام دهید.
  • بررسی سطح روغن؛ در این مرحله سطح روغن بررسی می‌شود و چنانچه پایین تر از حد مینیمم مجاز دستگاه بود، مقداری روغن به آن اضافه می‌کنیم و بلافاصله علت این کاهش روغن را توسط افراد متخصص بررسی می‌کنیم
  • تخلیه روغن؛ در این مرحله از تعویض روغن با باز کردن پیچ کارتل روغن درون دستگاه را کاملا تخلیه می‌کنیم؛ البته پیش از انجام این کار باید موتور دیزل ژنراتور سرد شده باشد. پس از تخلیه کامل روغن و اطمینان از سالم بودن پیچ، آن را دوباره آب بندی کرده و در جای خود محکم می‌بندیم.
  • تعویض فیلتر روغن؛ هر چند بهتر است با هر بار تعویض روغن، فیلتر را نیز تعویض کنیم، اما می‌توان مطابق با دستورالعملهای دستگاه در این مورد عمل نمود.
  • ریختن روغن جدید؛ در آخرین مرحله از تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور، روغنی با API مناسب را داخل موتور دیزل می‌ریزیم؛ توجه داشته باشید که سطح روغن نباید از ماکزیمم دستگاه بیشتر باشد. همچنین جهت یادآوری زمان تعویض بعدی روغن یا فیلتر روغن را نیز یادداشت کنید.

مراحل تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور

 

راهکارهایی برای رصد و تشخیص کیفیت روغن موتور دیزل ژنراتور

برای بررسی دقیق کیفیت روغن و آگاهی از زمان مناسب برای تعویض آن راهکارهای متعددی وجود دارد که برخی از مهمترین این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تحلیل فیزیکی و شیمیایی روغن؛ می‌توان با انجام آزمایش‌هایی از قبیل اندازه گیری ویسکوزیته، آنالیز سایش و آبیاری، تست تشخیص فلزات و ذرات معلق و تست اکسیداسیون میزان آلودگی و استهلاک روغن به دست آورد و با توجه به این نتایج زمان مناسب برای تعویض روغن دیزل ژنراتور را مشخص کرد.
  • به کارگیری سنسورها و تجهیزات نظارتی؛ امروزه با استفاده از سنسورهای مختلفی میزان ویسکوزیته، رطوبت، اکسیداسیون و ذرات معلق موجود در روغن را کنترل کرد و در صورت نیاز اقدام به تعویض روغن نمود.
  • بررسی زمان‌های تعویض روغن در گذشته؛ با مقایسه و آنالیز نحوه عملکرد روغن استفاده شده در دیزل ژنراتور و فواصل زمانی که در گذشته بین دفعات تعویض روغن وجود داشته است، می‌توان به برداشتی کلی از زمان مناسب برای انجام این کار رسید.
  • استفاده از تکنولوژی هوشمند و اینترنت اشیا؛ استفاده از این راهکار هوشمند در بررسی کیفیت روغن، یکی از جدید ترین روش هاست و می‌تواند با جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت هوشمند و با استفاده از حسگرهای متصل به شبکه، به صورت خودکار جزئیات مربوط به کیفیت روغن دیزل ژنراتور را ثبت کنند. با استفاده از داده‌های به دست آمده از این تکنولوژی هشدارهای لازم به کاربر داده شده و زمان مناسب برای تعویض روغن مشخص خواهد شد.

 

فاصله‌ هر بار تعویض روغن برای موتورهای دیزل مکانیکی

برای تعیین زمان مناسب برای تعویض روغن موتورهای دیزل مکانیکی نمی توان عدد دقیقی بیان کرد و این فاصله به عوامل مختلفی از جمله مدت زمان کارکرد موتور، نوع روغن، برند تولید کننده دستگاه و برخی عوامل محیطی دیگر بستگی دارد؛ به طور کلی توصیه می‌شود که در مورد موتور دیزل هایی که به صورت دائم کار نمی کنند با هر 150 ساعت کارکرد نسبت به تعویض روغن آنها اقدام شود و فاصله زمانی بین این دفعات نیز نباید از 18 تا 20 ماه بیشتر شود تا روغن استفاده شده خاصیت خود را از دست ندهد. همچنین موارد زیر را در فاصله بین دفعات تعویض روغن موتورهای دیزل مکانیکی باید مد نظر قرار داد:

  • در ژنراتور هایی که به صورت پیوسته کار می‌کنند لازم است تا هر 150 تا 200 ساعت کارکرد نسب به تعویض روغن اقدام شود
  • برخی برندها در دستورالعمل‌های خود توصیه می‌کنند که در محدوده‌های زمانی مشخصی بین 6 تا 12 ماه، تعویض روغن انجام شود؛ که در صورت وجود چنین توصیه هایی باید مطابق با آنها عمل نمود.
  • برخی ژنراتور‌های دارای سیستم‌های تحلیل وضعیت روغن هستند که با توجه به اطلاعات به دست آمده از این سیستم‌ها و دستورات کارخانه‌های سازنده می‌توان فاصله زمانی لازم برای تعویض روغن را مشخص کرد.

 

چه زمانی باید فیلتر روغن موتورهای دیزلی را تغییر دهید؟

همان طور که روغن موتورهای دیزلی باید در زمانی‌های مشخصی تعویض شود؛ فیلتر‌های روغنی نیز که برای تصفیه روغن در این دستگاه‌ها به کار می‌روند نیز باید برای داشتن بازدهی مناسب و افزایش طول عمر دیزل ژنراتور، به صورت دوره ای تعویض شوند. برخی شرکت‌های سازنده دیزل ژنراتور یا فیلتر روغن، دستورالعمل هایی مطابق با نوع کارکرد یا جنس فیلتر تولید خود به کاربر ارائه می‌دهند که با توجه به این توصیه‌ها می‌توان زمان لازم برای تعویض فیلتر روغن را مشخص نمود.
علاوه بر این دستورالعمل‌های در بیشتر موارد می‌توان با هر بار تعویض روغن یا 150 تا 200 ساعت کارکرد دستگاه، فیلتر‌های روغن را نیز عوض کرد. فراموش نکنید که در زمان انجام این کار باید ابتدا فیلتر را با روغن پر کنید و سپس روغن جدید را در موتور دیزل ژنراتور بریزید. البته برخی تغییرات در کارکرد دستگاه یا انجام تعمیرات در دیزل ژنراتور ممکن است این فواصل زمانی را تغییر دهد؛ برای تعیین زمان دقیق تعویض فیلترهای روغن باید کلیه این عوامل و دستورات موجود در کاتالوگ دستگاه را مد نظر قرار داد.

پیشرو موتور پارسیان دیزل

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت