نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور

نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها کاربردهای زیادی در مصارف صنعتی و خانگی دارند. در هنگام قطع برق، هیچ چیز به اندازه داشتن یک دیزل ژنراتور نمی تواند به شما در تامین برق و جلوگیری از خسارات مادی کمک کند. استفاده از دیزل ژنراتورها بسیار آسان است، فقط باید برای استفاده از آن، نکاتی را مدنظر قرار دهیم. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور را بیان کنیم. با رعایت نکات زیر عمر موتور برق شما بیشتر شده و عملکرد بهتری خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور در سایت پارسیان دیزل کلیک کنید.

25 نکته مهم که هنگام استفاده از دیزل ژنراتور باید بدانید

دیزل ژنراتورها علاوه بر کاربردهای فراوانی که دارند، اگر به درستی نگهداری و استفاده نشوند، می توانند خطر آفرین باشند. در ادامه نکات ایمنی که باید هنگام کار با دیزل ژنراتور به آن توجه داشته باشید را بیان می کنیم:

  1. در هنگام راه اندازی و استفاده از دیزل ژنراتور، حتماً نکات گفته شده توسط سازنده را رعایت کنید. این نکات معمولا در دفترچه راهنمای محصول به صورت مکتوب نوشته شده یا توسط فروشنده به شما یادآوری خواهد شد.
  2. موتور ژنراتور، یکی از اصلی ترین اجزاء سیستم است که باید آن را از تمام آسیب های مکانیکی حفظ کنید.
  3. قبل از راه اندازی ژنراتور، از میزان سوخت مورد نیاز در آن اطمینان حاصل کنید.
  4. در هنگام راه اندازی دیزل ژنراتور حتما میزان آب و میزان روغن دستگاه را چک کنید.
  5. برای نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور باید هر چند وقت یک بار مخزن سوخت و روغن دستگاه را از لحاظ عدم وجود نشتی بررسی کنید.
  6. توجه به دمای موتور، یکی از دیگر از نکاتی است که باید هنگام فعالیت دیزل ژنراتور به آن توجه کنید. معمولا دمای موتور از دمای کل سیستم بالاتر است. اگر دمای موتور پایین باشد، توسط بخاری برقی تعبیه شده داخل دستگاه، دوباره دمای آن بالا می رود. در هر ماه یک دفعه از کارکرد صحیح این بخاری اطمینان حاصل نمایید.
  7. بررسی چراغ های کنترلی موجود در موتورهای برق را در دستور کار خود قرار دهید.
  8. در مکان نصب دیزل ژنراتور باید تصفیه هوا به خوبی انجام شود.
  9. هیچ گاه در مسیر خروجی آلاینده ها از دیزل ژنراتور، به داکت های خروجی زانویی متصل نکنید.
  10. حتما باید در هنگام پر کردن مخزن موتور از سوخت، شیب سطح دستگاه را در نظر بگیرید و از ریختن سوخت روی بدنه دستگاه خودداری کنید.
  11. به طور مرتب ژنراتور را بازرسی کنید. به دنبال نشتی، اتصالات شل یا آسیب‌دیدگی باشید و هر مشکلی دیدید، فوری حل کنید.
  12. به هیچ عنوان دیزل ژنراتورها را در کنار مواد مشتعل نصب نکنید. یکی از نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور ها می باشد.
  13. قطعات به کار رفته در موتورهای برق، در اثر استفاده زیاد و مکرر، فرسوده می شوند که باید به موقع برای تعویض آن ها اقدام کنید.
  14. باید هر چند وقت یک بار، فیلترهای هوای موتورهای برق را تمیز کنید.
  15. کابل های برق دستگاه را عایق بندی کنید.
  16. هیچ گاه هنگام روش بودن دیزل ژنراتور، درب رادیاتور آن را برندارید.
  17. در صورت خرابی یا ترک داشتن کابل ها، هرچه زودتر آن ها را تعویض کنید.
  18. قبل از راه اندازی موتور، از سالم بودن سیستم خنک کننده آن اطمینان حاصل کنید.
  19. سطح روغن دیزل ژنراتور را به طور مرتب چک کنید.
  20. از استعمال دخانیات در کنار موتورهای برق خودداری کنید.
  21. اگر ژنراتور را در فضای باز نصب کرده اید، حتما برای آن سایه بان درست کنید.
  22. هرگز ژنراتور را وقتی داغ است، سوخت‌گیری نکنید. برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی، پیش از سوخت‌گیری اجازه دهید کامل خنک شود.
  23. فاصله ایمن را حفظ کنید. ماده‌های سوختنی و افراد را در حین کار از ژنراتور دور نگه دارید.
  24. مراقب مسمومیت با گاز مونوکسید کربن (CO) باشید. CO بی‌بو و کشنده است. هرگز ژنراتور را در فضاهای بسته یا نزدیک پنجره‌های باز به کار نیندازید. یک آشکارساز CO را در نزدیکی محل ژنراتور نصب کنید.
  25. قبل از انجام تعمیرات، ژنراتور را خاموش و از سامانه برق جدا کنید.

 

 

نصب دیزل ژنراتور
نکات نصب دیزل ژنراتور

گام‌های راه‌اندازی درست دیزل ژنراتور

راه‌اندازی درست دیزل ژنراتور و نصب صحیح آن، برای اطمینان عملکردی ایمن و کارآمد بسیار مهم است. در زیر، کوتاه‌سخنی از گام‌های راه‌اندازی درست دیزل ژنراتور را خواهید خواند.

  • مکان: سطحی با تهویه مناسب و هموار در فضای باز انتخاب کنید. ماده‌های سوختنی را از آنجا دور کنید و از فضای کافی برای جریان هوا و امکان تعمیر و نگهداری مطمئن شوید. معمولا دیزل ژنراتور را 10 الی 15 سانتی متر بالاتر از کف محلی که برای آن در نظر گرفته شده، نصب می کنند.
  • پایه مناسب: برای ژنراتورهای بزرگ شاید به یک پد بتنی نیاز باشد. اما ژنراتورهای کوچک‌تر می‌تواند روی یک پایه سنگریزه به خوبی عمل کنند، اما میرایی مناسب مورد نیاز است.
  • سوخت و اگزوز: ژنراتور را به یک خط تأمین سوخت مطمئن وصل کنید. یک سیستم اگزوز مناسب نصب کنید که دود را از مناطق مسکونی دور کند.
  • اتصال الکتریکی: ژنراتور از طریق یک کلید انتقال به سیستم الکتریکی ساختمان وصل می‌شود. این امر، ایمنی را هنگام جداسازی ژنراتور از شبکه برق فراهم می‌کند.
  • آزمایش و آشناسازی: پیش از اتکا به ژنراتورتان، آزمایشی را برای اطمینان از عملکرد درستش انجام دهید. همچنین، با پنل کنترل و روش‌های ایمن خاموش‌وروشن کردن ژنراتور آشنا شوید. مشاوره با یک برقکار ماهر برای نصب، بسیار توصیه می‌شود. می‌توانید از کمک کارشناسان پارسیان دیزل بهره‌مند شوید.

نصب دیزل ژنراتور باید مطابق با شرایطی باشد که سازنده یا فروشنده هنگام خرید برای شما بیان کرده اند.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور

کاهش صدای دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور در هنگام فعالیت، صدای زیادی تولید می کند که می تواند آزاردهنده باشد. در ادامه راهکارهایی جهت کاهش این صدای تولید شده توسط دستگاه بیان می کنیم.در بسیاری از مکان ها برای کاهش سر و صدای ناشی از دستگاه، آن را داخل اتاقک فلزی قرار می دهند.

استفاده از پوششی به نام کانوپی نیز، روشی مناسب برای کاهش صدای دستگاه است. کانوپی صدای دیزل ژنراتور را تا 80 دسی بل کمتر می کند.علاوه بر این، اجزاء مختلف دیزل ژنراتور به مرور زمان دچار آسیب و خرابی می شوند که می تواند سبب بروز صداهای غیر عادی دستگاه شود.

با تعمیر مداوم دستگاه و رسیدگی به آن و همچنین توجه به نکات مهم در استفاده از دیزل ژنراتور می توان سبب کارکرد بهتر اجزاء و کاهش صدای آن شد.نصب ژنراتور روی سطوح سختی مانند آسفالت می تواند سبب زیادتر شدن صدای آن شود. بهتر است برای دیزل ژنراتور، زیر ساختی مناسب تدارک ببینید.

خطرات دیزل ژنراتور در فضای بسته

دیزل ژنراتورها به دلیل تولید آلاینده های مضر در هنگام فعالیت، باید در مکانی روباز نصب شوند. بسیاری از این موتورهای برق هنگام فعالیت گاز مونو اکسید کربن تولید می کنند که استنشاق آن توسط انسان، مسموم کننده و کشنده است.

اگر موتور برق را در فضای بسته نصب کرده اید، حتما باید محیط شما از یک سیستم تهویه قوی و مناسب برخوردار باشد.اگر در مکان نصب دیزل ژنراتور تهویه مناسب قرار نداشته باشد، گرمای تولید شده از دستگاه می تواند سبب بروز حریق در مکان شود.

 

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

 

چگونه دیزل ژنراتور خود را بهینه‌سازی کنیم؟

بهینه‌سازی عملکرد دیزل ژنراتور می‌تواند طول عمر آن را افزایش داده و در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کند. نکته‌های مهم در تعمیر دیزل ژنراتور را در پی خواهید خواند.

  • اندازه مناسب ژنراتور: هیچگاه ژنراتوری با ظرفیت بیش از حد نیاز خود انتخاب نکنید.
  • تعمیر و نگهداری منظم: یک برنامه منظم تعمیر و نگهداری را برای تعویض روغن، تعویض فیلتر و بازرسی دنبال کنید.
  • مدیریت درست بار: از بارگذاری بیش از حد ژنراتور خودداری کنید. هنگام کار ژنراتور، وسایل غیر ضروری را خاموش کنید.
  • تمیزی کلید بهینه‌سازی است: برای عملکرد بهینه و بهره‌وری سوخت، فیلترهای هوا و سیستم خنک‌کننده را همواره تمیز را حفظ کنید.
  • نظارت بر عملکرد: مصرف سوخت و توان خروجی را پیگیری کنید. تغییرات غیرمعمول می‌تواند نشان از نیاز به سرویس یا تنظیم باشد.

 

برای اطلاع ازقیمت ژنراتور برق در پارسیان دیزل کلیک کنید.

 

روش‌های نگهداری و سرویس دوره‌ای دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری منظم برای کارکرد روان و مطمئن دیزل ژنراتور شما حیاتی است. یک برنامه کلی که می‌توانید برای نگهداری و سرویس دوره‌ای دیزل ژنراتور خود دنبال کنید، از این قرار است:

  • روزانه/هفتگی: بررسی چشمی برای شناسایی نشتی، سستی قطعات و آسیب‌دیدگی؛ همچنین، سطح و مصرف سوخت دیزل ژنراتور و روغن را بررسی و در صورت لزوم پر کنید.
  • ماهانه: فیلتر هوا را تمیز کنید.
  • هر 3 ماه یکبار: روغن موتور و فیلتر روغن را عوض کنید. روغن تازه از موتور محافظت می‌کند و عملکرد را بهبود می‌بخشد.
  • هر 6 ماه یکبار: باتری و اتصالات را بررسی کنید. هرگونه خوردگی باتری را تمیز کنید و از محکم‌بودن اتصالات مطمئن شوید.
  • سالانه: سرویس جامع توسط کارشناسی باتجربه؛ این سرویس می‌تواند شامل تمیز کردن انژکتور، بررسی سیستم خنک‌کننده و سایر روش‌های عمیق تعمیر و نگهداری باشد. از کارشناسان پارسیان دیزل کمک بگیرید.

پیروی از این مراحل تضمین می‌کند که دیزل ژنراتور شما ایمن، کارآمد و آماده برای روشن نگه داشتن سامانه برق در هنگام نیاز است.

 

جمع بندی

دیزل ژنراتور یکی از تجهیزات مهم است که هم در صنعت و هم در مصارف خانگی، کاربرد دارد. این وسیله تقریباً گران قیمت است، پس باید حداکثر تلاش خود را برای نگهداری از آن انجام دهید. توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد و نیز توصیه های شرکت سازنده، می تواند در افزایش طول عمر دیزل ژنراتور شما تاثیر زیادی داشته باشد.

اگر خود در زمینه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور آگاهی ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. کمپانی پیشرو موتور پارسیان دیزل با سال ها تجربه در زمینه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتورها، یکی از بهترین گزینه ها برای خرید دیزل ژنراتور است.

نصب و راه اندازی دیزل ژنراتورهای خریداری شده از شرکت پیشرو موتور پارسیان دیزل، انجام می شود. تامین قطعات یدکی این دستگاه و نیز پشتیبانی فنی محصول، از دیگر خدمات این شرکت به شما مشتریان عزیز است. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی درباره خرید محصول یا پشتیبانی آن، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پیشروموتور پارسیان دیزل

سوالات متداول

  • نصب دیزل ژنراتور در فضای بسته چه خطراتی را به دنبال دارد؟
    دیزل ژنراتورها به دلیل تولید آلاینده های مضر در هنگام فعالیت، باید در مکانی روباز نصب شوند. بسیاری از این موتورهای برق هنگام فعالیت گاز مونو اکسید کربن تولید می کنند که استنشاق آن توسط انسان، مسموم کننده و کشنده است.اگر در فضای بسته نصب کرده اید، حتما باید محیط شما از یک سیستم تهویه قوی و مناسب برخوردار باشد.اگر در مکان نصب دیزل ژنراتور تهویه مناسب قرار نداشته باشد، گرمای تولید شده از دستگاه می تواند سبب بروز حریق در مکان شود.
  • برای خرید دیزل ژنراتور از چه طریقی می توانیم اقدام نماییم؟
    شرکت بازرگانی پیشرو موتور پارسیان دیزل با سال ها تجربه در امر تامین و پشتیبانی انواع دیزل ژنراتور با بهره گیری از آموزش های تخصصی سازندگان بزرگ دیزل و ژنراتور یک شرکت پیشرو در این صنعت می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید دیزل ژنراتور با کارشناسان ما با شماره 33940444-021 تماس حاصل فرمایید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت