تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی در چیست؟

آشنایی با تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی

‌اگر برای شما نیز سوال شده که تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی چیست؟ باید بگوییم که موتور بنزینی و دیزلی تفاوت های اساسی باهم دارند و برای اینکه تفاوت آن ها را توضیح دهیم و بیشتر با این موتورها آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در موتورهای بنزینی احتراق به این صورت انجام می شود که هوا با سوخت مخلوط شده و به کمک شمع حریق صورت می گیرد. اما در موتورهای دیزلی این احتراق فقط به هوایی که بسیار فشرده شده متکی می شود.

موتور دیزلی و ویژگی های آن

موتور دیزلی شباهت بسیار زیادی به موتور بنزینی دارد؛ البته نام دیگر موتور بنزینی، اشتعال جرقه‌ای است. قبل از آنکه به بررسی تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی بپردازیم، بهتر است که درباره هر کدام اطلاعاتی به دست آورید. موتور دیزلی سیستم جرقه زنی ندارد و به همین دلیل موتور هوای آن به تنهایی متراکم می شود. برای اینکه در این موتور بتوانند احتراق انجام دهند، سوخت را به حالت پاشش در قسمت مخصوصی می ریزند و چون سیستم جرقه زنی در این موتور وجود ندارد عمل حریق انجام می شود.

البته یکی از بهترین مزایای این موتور این است که در زمانی که پاشش سوخت انجام می شود مقدار کمی تاخیر وجود دارد؛ بنابراین موتور دیزل وقتی در همان لحظه که شروع به کار می کند، خنک نیز می شود. در این موتور عمل احتراق به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی انجام می گیرد. همان‌طور که می‌دانید ماشین آلات سنگین  مسافت خیلی زیادی را نسبت به خودروهای دیگر طی می کنند و موتور دیزلی یکی از بهترین گزینه ها برای این خودروها است.

نمونه ای از موتور دیزلی

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

موتور دیزلی مزایای زیادی دارد اما شناخت معایب آن به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید و حتی باعث می شود کمتر در تصمیم گیری مردد شوید.

  1. سالیان متوالی می توانید از این موتور استفاده کنید چرا که طول عمر بالای آن باعث شده تا کمتر مجبور به تعمیر آن شوید.
  2. سوخت مصرفی که در این موتور وجود دارد مطمئنا ارزان تر از سوخت موتور بنزینی است.
  3. آلاینده هایی که از موتور دیزلی بیرون می آیند آلودگی کمتری نسبت به موتور بنزینی دارند.
  4. در سیستم دیزلی گاهی علاوه بر پمپ های ردیفی از پمپ های دیگری نیز استفاده می‌کنند که بیشتر افراد آن را با نام پمپ دوار می شناسند.

در ادامه در مورد معایب این موتور بحث می کنیم.

  1. وقتی قطعاتی در موتور دیزلی خراب شد، بابت تعمیر آن هزینه زیادی را می بایست متحمل شوید.
  2. ساختمان موتور بسیار بزرگ است و بعضی از افراد نمی توانند مکانی برای نگهداری آن پیدا کنند.
  3. وقتی موتور شروع به کار می کند لرزش بسیار زیادی را ایجاد می کند و این یکی از بزرگ ترین معایب این موتور است.
  4. سیستم سوخت رسانی این موتور از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

نمونه ای موتورهای بنزینی

موتور بنزینی و ویژگی آن

موتور بنزینی گونه ای از موتور است که احتراق درون آن با بنزین انجام می شود. در واقع یک تفاوت موتور دیزلی با موتور ینزینی این است که در این موتور، بنزین داخل محفظه کوچک و بسته ای با هوا مخلوط شده و در نهایت جرقه شمع وارد عمل می‌شود و عمل حریق صورت می گیرد. پیستونی داخل این موتور تعبیه شده است که وقتی فشاری به آن وارد می شود، یک نیرویی تولید شده و به چرخ ها انتقال یافته که در مرحله آخر منجر به حرکت خودرو می گردد.

موتور بنزینی کار خنک کاری را به دو روش انجام می دهد. یکی به صورت هوا یا فن و دیگری به صورت رادیاتور یا سیال. این گونه که وقتی آب که به عنوان سیال خنک کننده است با ترکیبات دیگری مانند اتیلن گلیکول ترکیب شده و باعث می شود، دمای انجماد پایین بیاید که در نهایت حالت روان کنندگی را ایجاد می کند تا از پمپ مراقبت کند.

برای خرید و مشاهده قیمت دیزل ژنراتور کلیک کنید.

تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی

اولین تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی در راندمان حرارتی آن ها است. در واقع در موتور دیزلی این راندمان بسیار بیشتر از دومی است به این منظور که راندمان حرارتی موتور بنزینی از لحاظ ارقام، درصد کمتری را به خود اختصاص می دهد. حرارتی که در موتور بنزینی تولید می شود حدوداً چندین درصد کمتر از موتور دیزلی است. طبق اظهاراتی که در این مقاله در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، موتور دیزلی دارای شمع است به همین دلیل دیرتر استارت می خورد.

شما وقتی با موتور بنزینی کار می کنید در کمترین زمان ممکن می‌توانید خودرو را آماده حرکت کنید. در موتور دیزلی چون پاشش سوخت متفاوت از موتور بنزینی است، قبل از عمل تراکم احتراق در موتور بنزینی انجام می شود؛ بنابراین در آن نیاز به یک پمپ داریم. اما در موتور دیزلی چون این حالت وجود ندارد و فقط به هوایی که فشرده شده اتکا دارد نه تنها  به این پمپ بلکه به پمپ دیگری به نام پمپ انژکتور نیز نیاز داریم.

تفاوت ایمنی در موتورهای دیزلی و بنزینی

تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی از نظر ایمنی

گاهی شاهد این هستیم که به دلیل رعایت نکردن یک سری نکات، آتش سوزی اتفاق می افتد. وقتی از موتور دیزلی استفاده می کنید درجه تبخیر سوخت این موتور که از گازوئیل است تقریباً ۸۰ درجه سانتی گراد بوده و خطر بسیار کمتری دارد. در صورتی که در موتور بنزینی چون درجه تبخیر ۲۰ درجه سانتی گراد است به راحتی آتش گرفته و جان بقیه افراد را به خطر می اندازد.

برای مشاهده و اطلاع از قیمت ژنراتور برق کلیک کنید.

تعمیر و نگهداری موتورهای دیزلی و بنزینی

برای اینکه حین نگهداری موتور دیزلی یا بنزینی با خرابی آن مواجه نشوید لازم است چند نکته را در نظر بگیرید.

  • روغن آن را در زمان های مشخصی عوض کنید

هر 3 ماه معمولاً این کار را انجام می دهند و اگر بیشتر از 2 بار در ماه روغن آن را عوض کنید موتور دچار فرسودگی می شود.

  • در زمان های معینی و به طور منظم سطح مایعات موتور را مورد بررسی قرار دهید.

 حال که در مورد تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی اطلاعات به دست آوردید؛ بدانید کسانی که موتور دیزلی یا بنزینی دارند بهتر است سطح مایعاتی از جمله ضد یخ را بررسی کنند؛ زیرا در صورت کم بودن هر یک از این مایعات، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

  • فیلتر روغن را چک کنید

چنانچه هیچگونه زباله‌ ای در موتور وجود نداشته باشد، این موتور به راحتی کار می کند و با وجود این که فیلتر روغن جز کوچکی از موتور محسوب می‌شود، در صورت تمیز نگه نداشتن آن سلامت موتور به خطر می ‌افتد.

  • از سوخت مناسب موتور استفاده کنید

اگر روغن ها را اشتباهی در موتور دیزلی یا بنزینی بریزید، با وجود اینکه موتور شروع به کار کردن می کند اما بعدها باعث می شود خرابی در آن ها اتفاق افتاده و موتور شما آسیب پذیرتر شود و راندمان آن بسیار کاهش پیدا کند.

  • تخلیه کردن سوخت قدیمی

وقتی خودروی جدیدی را خریداری می کنید به احتمال خیلی زیادی صاحب قبلی خودرو،  بنزین موجود در باک آن را تخلیه نکرده است و وقتی شما با همان خودرو شروع به رانندگی می کنید این امکان وجود دارد که راندمان خودرو بسیار پایین بیاید. سعی کنید هنگامی که اتومبیل جدیدی خریداری کردید، تمام بنزین آن را پاکسازی کرده و سوخت جدیدی به آن اضافه کنید.

  • بررسی یا تعویض فیلتر هوا

فیلترهای مهمی در خودرو وجود دارند که نیاز است آن ها را بررسی کنید و در صورت امکان اقدام به تعویض آن نمایید. بعضی از افراد به صورت منظم این فیلترها را عوض نمی کنند. در صورتی که باید بدانند اگر نظارت آن ها بر روی فیلتر هوا بسیار پایین باشد موتور دیزلی یا بنزینی آسیب خواهد دید.

  • تمیزی موتور

در موتور بخشی به نام خنک کننده وجود دارد؛ وقتی این بخش اسیدی می شود و با گذر زمان حالت اسیدی آن افزایش پیدا می کند، در صورت بررسی نکردن مداوم آن رادیاتور فاسد خواهد شد و اجزای سیستم خنک کننده به شدت تخریب می‌ شود. سعی کنید زمان بندی مناسبی داشته باشید و آن ها را به صورت منظم چک یا تخلیه کنید تا در چنین وضعیتی قرار نگیرید.

خرید موتور دیزلی

کدام موتور بهتر است؟

حال که با تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی آشنا شدید، احتمالا سوال برایتان پیش آمده که کدام موتور بهتر است؟ بسیاری از افراد با شنیدن نام خودروی دیزلی به یاد اتوبوس های قدیمی می‌افتند به این دلیل که شناخت کافی نسبت به این سوخت ندارند؛ در صورتی که طبق تحقیقات متوجه شده اند که خودروی دیزلی تجربه موفق تری نسبت به خودرو بنزینی دارد. برای اینکه بفهمید کدام موتور بهتر است در مورد هر دو موتور توضیحاتی ارائه می دهیم و آن ها را با هم مقایسه می کنیم.

یکی دیگر از تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی این است که در موتور دیزلی عمل احتراق به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی انجام می شود. سوخت خودرو دیزلی بسیار دیرتر تمام می‌ شود تا خودرو با سوخت بنزینی؛ بنابراین در هزینه ‌های شما صرفه جویی خواهد شد زیرا اگر سوخت سریعتر تمام شود، شما مجبور می‌ شوید چندین بار باک خودرو را پر کنید.

البته قیمت خودرو دیزلی بالاتر از قیمت خودروی بنزینی است به دلیل سنگین تر بودن آن، که در طی سال با سوخت خود این قیمت را جبران می کند. خودروهای دیزلی بسیار پر سروصدا هستند و معمولاً از آن ها در خودروهای بزرگی مانند کامیون استفاده می شود. اما جدیدا آن ها را طوری طراحی کرده اند که خودروهای سواری آن بسیار کم صدا بوده و از همه مهم تر آلودگی زیستی کمتری نیز ایجاد می کنند.

در ژنراتورهای اضطراری که در مراکز بهداشتی وجود دارد از موتور دیزلی استفاده می شود. دلیل این کار این است که وقتی بلایای طبیعی اتفاق می‌افتند مانند سیل یا زلزله، این مراکز می توانند با استفاده از این موتور، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

سخن پایانی

حال که با تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی آشنا شدید و درباره ی هر کدام اطلاعاتی به دست آوردید، لازم است بدانید که پارسیان دیزل یکی از معتبرترین شرکت هایی است که به فروش ژنراتور، دیزل ژنراتور، پرکینز و …. مشغول است. بنابراین اگر قصد خرید هر کدام از این دستگاه ها را دارید می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

منبع: britannica

پارسیان دیزل

سوالات متداول

  • تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی چیست؟

اولین تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی در راندمان حرارتی آن ها است. در واقع در موتور دیزلی این راندمان بسیار بیشتر از دومی است به این منظور که راندمان حرارتی موتور بنزینی از لحاظ ارقام، درصد کمتری را به خود اختصاص می دهد. حرارتی که در موتور بنزینی تولید می شود حدوداً چندین درصد کمتر از موتور دیزلی است. طبق اظهاراتی که در این مقاله در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، موتور دیزلی دارای شمع است به همین دلیل دیرتر استارت می خورد.

  • موتورهای دیزلی را از کجا خریداری کنیم؟

اگر قصد خرید موتورهای دیزلی باکیفیت را دارید، می توانید از طریق پارسیان دیزل که سال ها است در زمینه ی فروش ژنراتور، موتورهای دیزلی، پرکینز و … فعالیت می کند، اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت