تابلو برق دیزل ژنراتور و نحوه عملکرد آن

تابلو برق دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات دستگاه دیزل ژنراتور است.  این وسیله، یکی از اجزای اساسی در سیستم‌های تأمین برق است که برای مدیریت و کنترل دقیق عملکرد ژنراتورهای دیزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلوها به عنوان مرکز کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های تولید برق از نوع دیزل، اطمینان حاصل می‌کنند که فرآیند تولید برق به‌طور ایمن و کارآمد انجام شود. توانایی اتصال به سیستم‌های اطلاعاتی، مانیتورینگ پارامترهای مختلف مانند فشار، دما، و جریان، و ایجاد هشدار در صورت بروز هرگونه مشکل، این تابلوها را به ابزار حیاتی در اداره و بهینه‌سازی عملکرد ژنراتورهای دیزل مبدل کرده است. از آنجا که تأمین برق امر حیاتی در بسیاری از سازمان‌ها و صنایع است، توجه به عملکرد صحیح و قابل اعتماد این تابلوها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حقیقت این تابلو ها یک رابط کاربری هستند که به وسیله آن می توانند عملکرد و کارایی ماشین آلات را کنترل نمایند. برای مثال؛ اگر ماشین آلات بیش از حد گرم و داغ شوند یا سرعت آن ها یکدفعه با افت مواجه شود و همچنین اگر عملکرد آن به طور ناگهانی سرعت بگیرد، این تابلو ها به کاربر ها توسط سیگنال های صدا هشدار می دهند. همین امر سبب می شود تا کاربر بتواند به سرعت وارد عمل شود و اوضاع را تحت کنترل بگیرد. البته باید بیان کرد که مشکلات به وجود آمده در ماشین آلات ممکن است بر اثر شرایط محیطی یا فرسایش قطعات آن رخ دهد.

معرفی تابلو برق دیزل ژنراتور

این تابلوها در حقیقت صفحات کنترلی هستند که دارای مجموعه ای از نمایشگرهای مختلف است . این نمایشگرها به منظور بررسی جریان، ولتاژ و فرکانس طراحی شده اند و میزان هر یک را اندازه گیری می کنند و آن را به کاربران نمایش می دهند. همچنین درون  این تابلوها سوئیچ ها و پنل های دکمه ای قرار دارند که می تواند عملکرد و ایمنی تابلو را کنترل نمایند و با استفاده از آن ها می توان تابلو را روشن و خاموش کرد.

همه ی دیزل ژنراتورها برای محافظت از یکسری عوامل به یک تابلوی برق نیاز دارند. این تابلو ها یک محفظه یا جعبه کابینت مانند هستند که تمامی تجهیزات الکتریکی، دکمه ها، سوئیچ ها و نمایشگر ها به وسیله آن حفاظت می شوند.این تابلوها تجهیزات را از چشم عموم پنهان می نمایند و افراد فقط آن جعبه را از بیرون مشاهده می کنند و از داخل آن و تجهیزاتی که در خود جای داده است بی خبر هستند.

این امر به سبب محافظت افراد از خطر برق گرفتگی و شوک الکترونیکی ان ها می باشد.وظیفه اصلی تابلوی برق دیزل ژنراتور این است که ژنراتور را بررسی و کنترل کند و در صورت بروز مشکل و نقص فنی به واسطه برد های کنترل و نمایشگر ها  به کاربران اصلاع رسانی می نماید.

یکی دیگر از وظایفی که این تابلو ها انجام می دهند این است که می توانند به طور خودکار و اتوماتیک کاربرانی را که از آن استفاده می کنند را به برق شهری یا دیزل ژنراتور متصل کنند. منظور از برق دیزلی همان برق اضطراری می باشد.برای مشاهده مزایای برق اضطراری و اهمیت استفاده از آن روی لینک درج شده کلیک نمایید.

نحوه عملکرد تابلو برق دیزل ژنراتور

نحوه عملکرد تابلو برق

به طور کلی اگر یکی از سنسورهای داخل تابلوی تجمع بیش از حد گرما را احساس کند، آن را به یکی از ریزپردازنده های صفحه یا پنل کنترل انتقال می دهد، در نتیجه این ریز پردازنده اقدام به تنظیم عملکرد دستگاه که اصولا خاموش کردن آن است می کند. عملکرد این تابلوها در مصارف صنعتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

میکروکنترلر موجود در مدار این پنل های کنترلی طوری طراحی شده اند که بتوانند سنسورها را مطابق با برنامه ریزی که بر روی آن ها صورت گرفته است کنترل کنند. همچنین می توان این تابلوها را با یک سوئیچ ATS ترکیب کرد و به منظور تداوم تولید برق به کار گرفت. به زبان ساده تر؛اگر برق قطع شود این تابلوها به طور خودکار قطع شدن برق را تشخیص می دهند و ژنراتور را راه اندازی می نمایند و از برق اضطراری استفاده می کنند.

همچنین پس از بازگشت برق به مدار به طور اتوماتیک به روی آن سوئیچ می کنند و ژنراتور را غیر فعال می نمایند. به همین علت وجود این نوع تابلو برق دیزل ژنراتور در مصارف صنعتی بسیار بزرگ ضروری و مفید است.علاوه بر آن کنترل های موجود در این تابلوها به حذف خطا در عملیات های مهم کمک می نمایند و همچنین می توانند بر روی کارایی و نحوه ی عملکرد ژنراتور نظارت داشته باشند.

به علاوه این کنترل ها می توانند میزان جریان و ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل کنند، در نتیجه این کار سبب بالا رفتن راندمان کار ژنراتور ها خواهد شد.

ساختار تابلو برق دیزل ژنراتور

ساختار تابلو برق دیزل ژنراتور از جوانب مهمی است که به عنوان پایه و اساس کنترل و مدیریت ژنراتورهای دیزل در سیستم‌های تأمین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلوها به طور عمده از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام وظایف خاصی را انجام می‌دهند. ابتدا، بخش کنترل و مانیتورینگ، با استفاده از سنسورها و تجهیزات مرتبط، پارامترهای مهم مانند دما، فشار، و ولتاژ را نظارت می‌کند. سپس، بخش کنترل کننده، بر اساس داده‌های دریافتی، تصمیم‌گیری‌های لازم را برای بهینه‌سازی عملکرد ژنراتور انجام می‌دهد. در ادامه، بخش اعلان‌ها و هشدارها، در صورت بروز هرگونه مشکل یا ناهنجاری، اطلاعات لازم را به افراد مرتبط اعلام می‌کند. همچنین، این تابلوها دارای بخش‌های تغذیه برق و توزیع انرژی نیز هستند که اطمینان حاصل می‌کنند تا ژنراتورها به‌طور پایدار و با کیفیت برق تولید می‌کنند. به طور کلی، ساختار تابلو برق دیزل ژنراتور با دقت و به هماهنگی بالا طراحی می‌شود تا عملکرد بهینه و ایمنی سیستم تأمین برق را تضمین نماید.

انواع تابلو برق دیزل ژنراتور

انواع تابلو برق دیزل ژنراتور

این تابلوها با توجه به نوع کاربری و عملکرد دارای انواع مختلفی هستند که عبارت اند از:

تابلو برق دستی دیزل ژنراتور

مدل این نوع تابلوها بسیار معمولی و ساده است. از نظر شکل ظاهری این تابلو ها یه شکل مستطیلی و سفید رنگ می باشند. همچنین به صورت سیستم آنالوگی کار می کند و دارای پنج نشان مختلف می باشد که هر یک نشانگر یک ویژگی خاصی هستند.

از جمله، در این تابلوها جریان را با سه نشان مختلف نمایش می دهند، یک نشان مختص به نمایش میزان آمپر جریان است و علامت دوم می تواند میزان جریان سه فاز را نشان دهد، به علاوه یک نشانگر برای نمایش فرکانس خروجی دیزل نیز در این تابلو وجود دارد.

 دو نشانگر باقی مانده نیز فشار روغن و درجه حرارت آب دیزل را نمایش می دهند. جالب است بدانید که امروزه به روی این تابلو های آنالوگ برد های الکتریکی نیز اضافه شده است که می تواند میزان روغن، آب، دور و فشار دیزل را نیز با دقت زیاد نمایش دهد.

یکی از مزیت های استفاده از این دسته از تابلوها استفاده ی راحت و کار کردن آسان با آن است. اما ایرادی که بر این تابلو ها وارد می باشد این است که به علت سیستم آنالوگ به کار گرفته شده در آن دقت پنل های کنترلی آن بسیار پایین است و همچنین آسیب پذیر تر از انواع دیگر می باشد.

تابلو برق اتوماتیک دیزل ژنراتور چنچ اور

این نوع تابلوها دارای دو نوع دستی و اتوماتیک می باشند.نوع دستی این تابلوها بسیار ساده می باشد و از سه کلید که با عملکرد صفر، یک و دو کار می کند. اگر این کلید ها بر روی کلید صفر قرار بگیرند به معنی خاموش بودن یا خنثی بودن آن می باشد ولی اگر در حالت یک قرار داشته باشد یعنی برق شهری فعال می باشد و منبع تغذیه سیستم برق شهری است، در نهایت اگر روی دکمه دو باشد به معنی استفاده از منبع تغذیه دیزل است. این دکمه ها باید به وسیله اپراتور ها و به صورت دستی صورت بپذیرد.

در نوع اتوماتیک آن، با استفاده از این نوع تابلو می توان از دو منبع تغذیه بهره مند شد. یعنی استفاده از این دو منبع به صورت همزمان ممکن نمی باشد و در صورت خارج شدن یکی از این منبع های تغذیه، دیگر به سرعت جایگزین آن خواهد شد، دقیقا مانند قطع شدن برق شهری و جایگزین شدن برق اضطراری یه جای آن می باشد. در واقع در روند عملکرد این نوع تابلو ها هیچ کاربری دخالت ندارد و عملکرد آن به طور اتوماتیک است.

تابلو پارالل و سنکرون

از این تابلوها برای جمع کردن چندین منبع تغذیه به صورت همزمان و خروجی های متعدد برای جبران کمبود برق در صنایع و محیط های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اگر یک فاز جدید به کارخانه یا فضای مد نظرتان اضافه کرده اید می توانید از این تابلو ها برای برق رسانی به آن محیط استفاده کنید و دیگر لازم نیست کل تابلو را تعویض نماید.

 یکی از مزایای استفاده از این تابلوها این است که اگر یکی از ژنراتور ها یا منبع تغذیه با مشکل رو به رو و از مدار خارج شد، می توان همچنان از باقی منابع استفاده نمود و فقط همان ژنراتور را تعمیر کرد. همچنین می توانید توان تولید برق را با توجه به میزان نیاز خود کم و زیاد کنید.

کاربرد تابلو برق دیزل ژنراتور

کاربرد تابلو برق دیزل ژنراتور

همانطور که بیان شد یکی از مهم ترین کاربردهای این تابلوها نظارت و کنترل عملکردهای سیستم می باشد. همین امر سبب می شود در صنایع و مصارف گوناگونی از آن ها استفاده شود، چرا که می تواند روی موارد زیر کنترل و نظارت داشته باشد از جمله:

  • دمای آب را به خوبی تنظیم نماید.
  • میزان ولتاژ و فرکانس ها را کنترل می کند.
  • همچنین روی میزان مصرف سوخت و میزان فشار روغن نظارت کافی دارد.
  • می تواند به درستی میزان جریان خروجی از دیزل را کنترل نماید.
  • در مواقع اضطراری می تواند ژنراتور را روشن و خاموش کند.

قطعات اصلی تابلو دیزل ژنراتور

  • قطع کننده مدار
  • ریل ترمینال
  • پنل های کنترل
  • ترانسفورماتور

 

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به بررسی جامع و کامل تابلو برق دیزل ژنراتور و کاربرد آن بپردازیم تا شما را بیشتر با نحوه ی عملکرد آن آشنا سازیم. این تابلوها یکی از پرکاربرد ترین نوع برای کنترل ماشین آلات و سیستم های صنعتی می باشند. شما می توانید برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این تابلو های برق به سایت پیشرو موتور پارسیان دیزل مراجعه نماید.کارشناسان فروش ما آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز میباشد.با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • تابلو برق دیزل ژنراتور چیست؟

تابلو برق دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات دستگاه دیزل ژنراتور است. در حقیقت این تابلو ها یک رابط کاربری هستند که به وسیله آن می توانند عملکرد و کارایی ماشین آلات را کنترل نمایند.

  • برای خرید دیزل ژنراتور از چه طریقی میتوانیم اقدام نماییم؟

برای خرید و اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور میتوانید با کارشناسان فروش ما در شرکت پیشرو موتور پارسیان دیزل با شماره 33940444-021 تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت