بررسی انواع مخازن سوخت ژنراتور

آشنایی با انواع مخازن سوخت ژنراتور ، یاری رسان شما در انتخاب بهترین مدل خواهد بود. مخازن ذخیره سازی در مدل ها و حجم های متفاوتی تولید می شوند و برای صنایع کوچک و بزرگ و مصارف خانگی کاربرد دارند. در ادامه با پارسیان دیزل همراه باشید تا به بررسی انواع مخازن ذخیره سازی سوخت بپردازیم.

انواع مخازن سوخت و ضرورت آن ها برای ادامه حیات ژنراتور ها

ژنراتور ها تجهیزات قدرتمندی هستند که به منظور تامین نیاز های انسانی طراحی و تولید شده اند. اهمیت وجود این تجهیزات به اندازه ای زیاد است که می توان آن ها را عامل اصلی حیات بسیاری از صنایع مهم کشور دانست. ژنراتورها علاوه بر صنایع، پایه اصلی فعالیت بیمارستان ها، مراکز تجاری و اداری، پالایشگاه ها و … به حساب می آیند.

وظیفه اصلی این تجهیزات را می توان تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی عنوان کرد. در واقع ژنراتورها، تجهیزاتی هستند که به عنوان برق اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند.ژنراتور ها برای تولید برق، از سوخت استفاده می کنند. از این جهت می توان گفت که فعالیت این دستگاه ها، تابع وجود سوخت در مخازن ذخیره سازی است.

اگر سوختی در مخازن ژنراتور ها وجود نداشته باشد، عملکرد آن ها به طور کامل مختل خواهد شد. در حال حاضر به همراه هر ژنراتور، چندین تانک بزرگ جهت ذخیره سازی سوخت به چشم می خورد. با این که مخازن ذخیره سازی سوخت عملکرد یکسانی دارند، اما امروزه در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

مخازن بین شاسی

مخازن بین شاسی

مخازن بین شاسی یکی از انواع مخازن سوخت ژنراتور ، تانک های منحصر به فردی هستند که نحوه قرار گیری خاصی دارند. این تانک ها به گونه ای طراحی شده اند که در بین قسمت زیرین ژنراتور ها و شاسی آن ها قرار بگیرند. مقطع این مخازن را به شکل مستطیل طراحی کرده اند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، از نشتی سوخت جلوگیری کند. لازم به ذکر است که مخازن بین شاسی برای صنایع و مصارفی مناسب هستند که به میزان سوخت ذخیره آن ها، کمتر از ۱۰۰۰ گالن باشد.

مخازن بین شاسی دارای دیواره دو جداره هستند که این امر می تواند سوخت ذخیره شده را از تغییرات دمایی حفظ کند. از سوی دیگر هر کدام از جداره های مخزن با استفاده از ورق های بسیار ضخیم فولادی ساخته شده اند تا طول عمر و کارایی بالایی داشته باشند. از جمله بارز ترین ویژگی های مخازن بین شاسی را می توان عملکرد خودکار شیر ورودی دانست. این امر بدین معنی است که در صورت پر شدن ۹۵ درصد از حجم مخزن، شیر ورودی به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد.

مخازن ذخیره سازی زیرزمینی

مخازن ذخیره سازی زیرزمینی گزینه ایده آلی برای ذخیره بیش از ۱۰۰۰ گالن سوخت به حساب می آیند. همان طور که از نام این مخازن مشخص است، در قسمت زیر زمین از آن ها نگهداری می شود. این مخازن را می توان از ورقه های فولادی یا پلاستیک های تقویت شده تولید کرد.

مخازنی که از پلاستیک ساخته می شوند دارای آج های بسیار بلند و روکش مقاوم فایبرگلاس هستند. این امر استحکام مخازن پلاستیکی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر برای تولید مخازن زیر زمینی فولادی، از روکش کاتدی استفاده می کنند.روکش کاتدی، مخزن سوخت را از عوامل محیطی نظیر خوردگی و زنگ زندگی حفظ می کند.

محیط داخلی نصب مخزن سوخت، باید از تماماً از جنس بتن باشد و محیط خارجی نیز باید از شن و ماسه پر شود. این امر موجب شده تا در صورت نشتی، سوخت از اتاقک مخزن به مناطق دیگر روانه نشوند. البته اصلاح نشتی در مخازن زیر زمینی فرایندی بسیار دشوار است. از این جهت باید با استفاده از سیستم های قدرتمند، از پر شدن کامل مخزن جلوگیری کرد.

مخازن ذخیره سازی روی زمین

مخازن ذخیره سازی روی زمینی یا رو زمینی، از دیگر انواع تانک های سوخت ژنراتورها به حساب می آیند. این مخازن نیز مانند مدل زیر زمینی برای ذخیره بیش از ۱۰۰۰ گالن سوخت مناسب هستند. طراحی بدنه این مدل، با نمونه زیر زمینی کاملا مشابه است. اما تنها وجه تفاوت بین آن ها را می توان محل نصب دانست.

این امر موجب شده تا دستورالعمل های ویژه ای برای نصب مخازن روی زمینی صادر شود. یکی از بزرگ ترین معایب مخازن روی زمینی را می توان، امکان آتش سوزی بالای آن ها دانست.از آنجایی که این مخازن در نزدیکی سایر تجهیزات قرار دارند، ممکن است که آتش سوزی آن ها، خسارات جبران ناپذیری را به همراه آورد.

از این جهت ایمنی این مخازن در اولویت طراحان قرار دارد. از سوی دیگر این مخازن را باید در فاصله مشخصی از سایر تاسیسات نصب کرد و از دیواره های مانع نشتی در اطراف آن ها بهره گرفت. توجه داشته باشید که دیواره های مانع نشتی باید حدود ۱۱۰ درصد از حجم کلی مخازن سوخت را محصور کنند.

استاندارد انواع مخازن سوخت ژنراتور

استاندارد مخزن سوخت ژنراتور

مخازن ذخیره سازی سوخت ژنراتور ها باید مطابق با استاندارد های ویژه و دستورالعمل های انحصاری تولید و نصب شوند. یکی از مهم ترین استاندارد های ساخت این مخازن، به میزان حجم آن ها اختصاص می یابد. به طور کلی می توان گفت که حجم مخازن باید به اندازه ای باشد که سوخت مصرفی ژنراتور ها را برای حداقل ۲ ماه پشتیبانی کند.

 البته برای تعیین حجم دقیق مخازن باید پارامتر های متعددی را در نظر بگیرید. میزان ذخیره سوخت اضطراری نخستین عاملی است که برای تعیین حجم مخازن باید بدان توجه کرد. ذخیره اضطراری، سوختی است که باید برای مدت طولانی در مخزن ذخیره شود تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد.

دومین پارامتر موثر را می توان زمان تامین سوخت از فروشنده تا مصرف کننده، عنوان کرد. شما باید حجم مخازن را به گونه ای تعیین کنید که در صورت افزایش زمان تامین، با کمبود سوخت مواجه نشوید. از دیگر پارامتر های موثر را می توان زمان انبار سوخت دانست. زمان انبار، میزان سوختی است که ژنراتور شما را در شرایط بحرانی تامین می کند.

مجموع میزان سوخت اضطراری با مدت زمان انبار، حجم نهایی مخازن ذخیره سازی مورد نیاز شما را تعیین خواهد کرد. از دیگر استاندارد های مربوطه می توان به تاییدیه ها و کد ها اشاره کرد. مخازن سوخت باید دارای کد های NFPA 30 و NFPA 37 از سوی انجمن حفاظت از آتش ملی و ایالات متحده باشند.

بیشتر بخوانید:هر آنچه که باید درباره مزایای برق اضطراری بدانید

اقدامات لازم برای مهار آتش سوزی مخازن سوخت

از آنجایی که مخازن سوخت ژنراتورها در خطر آتش سوزی قرار دارند، باید در طراحی قطعات آن ها نیز از استاندارد های عنوان شده پیروی کرد. مطابق با این استاندارد ها، هر مخزن سوخت باید دو شیر ورودی و خروجی داشته باشند که به صورت خودکار باز و بسته شوند. اگر داخل مخازن دچار آتش سوزی شد، با بسته شدن شیر ها و همچنین درپوش مخزن، می توان به راحتی آتش را مهار کرد. علاوه بر این می توانید از کانال های زیر سطحی برای مخازن استفاده کنید تا در صورت بروز آتش، سوخت سریعاً از مخزن خارج شود.

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

نتیجه گیری

مخازن ذخیره سازی سوخت، تجهیزات مهمی هستند که بدون وجود آن ها فعالیت ژنراتور ها مختل خواهد شد. شما باید مطابق با میزان فعالیت خود، انواع مخازن سوخت ژنراتور را خریداری کنید. شرکت بازرگانی پیشرو موتور پارسیان دیزل، ارائه دهنده انواع تجهیزات صنعتی است و ژنراتور و دیزل ژنراتور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید ، با کارشناسان فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • مخزن سوخت ژنراتور چه استانداردی باید داشته باشد؟

مخازن ذخیره سازی سوخت ژنراتور ها باید مطابق با استاندارد های ویژه و دستورالعمل های انحصاری تولید و نصب شوند. یکی از مهم ترین استاندارد های ساخت این مخازن، به میزان حجم آن ها اختصاص می یابد. به طور کلی می توان گفت که حجم مخازن باید به اندازه ای باشد که سوخت مصرفی ژنراتور ها را برای حداقل ۲ ماه پشتیبانی کند.

  • برای خرید ژنراتور از چه طریقی میتوانیم اقدام نماییم؟

شرکت بازرگانی پیشرو موتور پارسیان دیزل، ارائه دهنده انواع تجهیزات صنعتی است و ژنراتور و دیزل ژنراتور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید ، با کارشناسان فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت