سوالات متدوال دیزل ژنراتور

سوالات متدوال دیزل ژنراتور

در یک ژنراتور دیزلی با همکاری بین موتور دیزلی و ژنراتور الکتریکی، انرژی الکتریکی تولید می­شود. بنابراین در صورت قطع برق و یا در مکان­هایی که ارتباطی با شبکه برق ندارند، می­توان از یک ژنراتور دیزلی به عنوان منبع تغذیه اضطراری استفاده کرد.

موتور دیزلی, مولد جریان متناوب (آلترناتور), سیستم سوخت, تنظیم­کننده ولتاژ, سیستم خنک­ کننده و ,سیستم خروج گازها و بخارها (اگزوز), سیستم روغن­کاری, شارژر باتری, صفحه کنترل

حداکثر کیلووات خروجی یک ژنراتور به قدرت موتور دیزلی ژنراتور بستگی دارد. به عنوان مثال، یک ژنراتور با بازده 95٪ را در نظر بگیرید که توسط یک موتور دیزلی با قدرت 1000 اسب بخار کار می کند: 1000 اسب بخار معادل 746 کیلووات است و این همان قدرت شافت ارائه شده به ژنراتور است. با بازده 95٪، حداکثر خروجی ژنراتور 708 کیلووات است.

دو نوع اصلی از ژنراتورها وجود دارد که با عناوین ژنراتورهای AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) شناخته می­شوند. در حالی که تکنیک تولید برق در هر دو نوع یکسان است، برق AC و DC از نظر کاربرد متفاوت هستند.

به طور کلی ژنراتور دیزلی چگونه کار می­کند؟ ابتدا هوا به داخل ژنراتور دمیده می­شود تا زمانی که فشرده شود. متعاقباً، سوخت دیزل تزریق می شود. … به این ترتیب احتراق سوخت در حضور هوا باعث راه اندازی ژنراتور می­شود.

مدت زمان پیشنهادی کارکرد ژنراتور و نیاز به سوخت­گیری مجدد

در حالی که برخی از مدل­ها برای تأمین انرژی الکتریکی به مدت چند روز به صورت بی وقفه طراحی شده­ اند، اما از اکثر ژنراتورها می­توان با وقفه­ های 8، 12 یا 24 ساعته استفاده کرد – تعداد کمی هم  72 ساعت

نکته اصلی یافتن سوختی است که بتواند میزان قابل توجهی انرژی تولید کند و در عین حال مقرون به صرفه باشد. در این راستا، ژنراتورهای دیزلی نمره بالایی دارند. اگرچه آنها در مقایسه با ژنراتورهای گاز طبیعی، بدلیل قیمت بیشتر گازوئیل نسبت به گاز طبیعی، گزینه­ای گران­تر هستند اما گازوئیل چگالی انرژی بیشتری دارد.

به عنوان یک نتیجه، ژنراتورها از قاعده موتورهای احتراقی داخلی پیروی می­کنند. ژنراتور برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشد باید بار مشخصی داشته باشد. فعال بودن ژنراتورها در بار کم یا بدون بار می­تواند طیف وسیعی از نتایج را به همراه داشته باشد که منجر به بروز مشکلاتی از ناکارامدی دستگاه گرفته تا آسیب جدی و خرابی کامل شود.

هزینه­ سوخت به ازای هر کیلووات برق تولید شده توسط موتورهای دیزلی به طور قابل توجهی کمتر از سایر انواع موتورهایی است که از سوخت­های دیگر استفاده می­کنند. با چگالی انرژی بالاتر، مقادیر کمتری از سوخت مصرف می­شود. نتیجه این است که موتورهای دیزلی دارای بازده سوختی هستند که به طور معمول سی تا پنجاه درصد کمتر از واحدهای گازی است.

با توجه به هزینه روزانه به منظور راه­اندازی ژنراتور با هر نوع سوخت، نیازی به یک روش ریاضی برای تشخیص سریع ارزانتر بودن برق شبکه نیست. به طور کلی، راحتی استفاده از برق شبکه و هزینه‌های پایین‌تر آن را به گزینه عملی­ تری در طولانی‌مدت تبدیل می‌کند.

توان پرایم و یا  توان دائم کار توانی از دیزل ژنراتور میباشد که به طور مداوم میتوان از آن استفاده نمود

مولد پرایم Priam :
معمولا در اماکنی که به برق دایم ( حدود 12 ساعت در روز ) نیاز دارند به کار می آیند. مانند اردوگاه ها، نمایشگاه ها، اکتشاف معادن و کمپ ها. خروجی برق با بار متفاوت برای یک زمان نامحدود است. عموماً ظرفیت بار برای استفاده در موقعیت‌های ضروری برای ماکزیمم ۱۲ ساعت را داراست. این رتبه برای تمامی مدل‌های ژنراتور قابل استفاده نیست

توان استندبای یا توان ضطراری : به توانی اطلاق میگردد که برای مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد ..

شایان ذکر است که توان اضطراری دیزل ژنراتور قابلیت اضافه بار را ندارد ، یعتی نمی توان توانی بیشتراز توان استندبای دیزل ژنراتور از آن دریافت نمود یک ژنراتور برق اضطراری برای مناطق مسکونی ، پزشکی و سامانه های حیاتی بیمارستان ها یا برای یکسان سازی مصرف در ساختمان های عمومی، فرودگاه ها و حتی کارخانه های تولیدی استفاده می شود. این دستگاه ها به طور معمول در شرایط اضطراری مثل قطع برق موقتی و یا برای کمک تا وصل شدن مجدد برق در ساختمان ها قرار می گیرند

برای تبد یل  KVA  به KW             عدد KVA *0.8 = KW

برای تبد یل KW به KVA                  عدد KW÷0.8= KVA

منظور از جن ست یکدستگاه موتور و ژنراتور کوپله شده میباشد که در آن دیزل و ژنراتور به یکدیگر بسته میشود .

کوپله فابریک :بصورت کوپله شده کامل بصورت پکیج وارد میشود  .

کوپله ایران – در کارخانه فروشنده کوپله میشود .( منظور از کوپله کردن فقط بستن موتور و ژنراتور به یکدیگر میباشد و در دیزاین موتور و ژنراتور هیچ دخل و تصرفی نمیشود و فقط موتور و ژنراتور به هم بسته شده و شاسی فلزی در زیر دستکاه قرار میگیرد .

 به لحاظ قیمتی کوپله ایران ارزانتر از کوپله فابریک می باشد .

نگهداری دستگاه های دیزل ژنراتور و تعویض به موقع فیلتر ها و روغن دستگاه از عوامل مهم جهت بالا بردن عمر دستگاه به حساب می آید :

هر 100 ساعت کار کرد دستگاه  روغن و فیلتر روغن تعویض شود .

هر 100 ساعت کارکرد دستگاه فیلتر گازوئیل تعویض میشود .

هر 50 ساعت کارکرد فیلتر هوا بادگیری و هر 2 بار تعویض فیلتر روغن ، فیلتر هوا تعویض گردد.

هر 2 بار تعویض فیلتر گازوئیل ، فیلتر آب تعویض گردد.

مشاوره رایگان و استعلام قیمت