کاوا چیست؟

کاوا چیست؟ +  آموزش  تبدیل کیلووات به کاوا

قبل از اینکه بگوییم کاوا چیست، بد نیست بدانید به طور کلی در محاسبات مختلف کمیت‌های الکتریکی اغلب از واحد‌های مختلفی استفاده می‌شود که بر اساس معیارهایی قراردادی برای اندازه گیری‌های دقیقتر به کار گرفته می‌شوند. چنانچه با مدارها و تجهیزات برقی سر و کار داشته باشید با واحدهایی از قبیل آمپر، وات، ولت و مانند آنها مواجه خواهید شد که در محاسبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از این اصطلاحات واحدی با عنوان کاوا است که مخفف کیلو ولت آمپر است و در اندازه گیری استاندارد برای تولید برق در مولدها به کار برده شده و با علامت اختصاری kva نشان داده می‌شود. این واحد در محاسباتی که برای انتخاب یا نصب ژنراتور‌ها انجام می‌شود به عنوان یک معیار تاثیر گذار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه ژنراتور یا مولد‌های برق در اندازه‌ها و انواع مختلفی از انواع خانگی، پرتابل و صنعتی تولید و به کار گرفته می‌شوند. در مصارف خانگی و کوچک ظرفیت تولید این مولد‌ها اغلب بین 5 تا 50 کاوا می‌باشد و برای صنایع و نیروگاهی نیز انواع بالاتر از 50 کاوا تا 3 مگاوات موجود می‌باشد. علاوه بر تعریفی که ارائه شد؛ در برخی موارد از کاوا به عنوان واحد برای توان ظاهری ژنراتور نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر مفهوم کاوا و تبدیل برخی واحد‌ها به کاوا که در محاسبات مربوط به ژنراتور‌ها کاربرد دارند خواهیم پرداخت.

 

واحد کاوا چیست (KVA)

Kva عبارت است از مشخصه ای برای توان که به طور کلی برای نشان دادن توان خروجی به کار برده می‌شود. هر چه میزان این واحد بیشتر باشد، ژنراتور نیز دارای توان تولید بیشتر می‌باشد یک کیلو ولت آمپر برابر1000 ولت آمپر می‌باشد؛ زمانی که ولتاژ را در آمپر ضرب می‌کنیم، می‌توانیم میزان کاوا را به دست بیاوریم. باید توجه داشت که کیلو ولت ‌آمپرها مقدار ظرفیت ظاهری موتور را محاسبه کرده و  با کیلو وات تفاوت دارند و این تفاوت را با ضریب توان (PF) که به صورت درصدی یا نسبت بیان می‌شود، نشان می‌دهند.

 

کاوا در برق چیست

همان طور که بیان شد؛ کاوا همان کیلو ولت آمپر است که به اختصار به این صورت بیان می‌شود و با حروف اختصاری Kva نشان داده می‌شود. می‌توان گفت که  کاوا یک واحد اندازه گیری استاندارد برای تولید برق در ژنراتور‌ها می‌باشد و برای انجام محاسبات دقیق در مورد ظرفیت و توان مولد‌های برق به کار گرفته می‌شود.

مهمترین کاربردی که از کاوا در صنعت برق استفاده می‌شود؛ محاسبه توان مورد نیاز برای انتخاب یک ژنراتور تولید برق است. برای انجام این محاسبات همان طور که گفته شد ابتدا آمپر مصرفی توسط کلیه دستگاه‌ها و وسایلی را که قصد استفاده از آنها را داریم، محاسبه می‌کنیم و سپس با در نظر گرفتن مجموع به دست آمده، نسبت به انتخاب ژنراتوری مناسب اقدام می‌کنیم. در این مرحله از کار است که به مفهوم کاوا نیاز پیدا خواهیم کرد؛ شرکت‌ها و برند‌های سازنده ژنراتور یا موتور‌های برق مقدار توان تجهیزات خود را اغلب بر مبنای واحد کاوا مشخص و بر روی برچسب یا کاتالوگ تولیدات خود درج می‌کنند.

چنانچه قصد خرید یک مولد را داشته باشیم؛ می‌توانیم با به دست آوردن و پیش بینی آمپر مصرفی تمام وسایل برقی خود و تبدیل این میزان بر حسب کاوا، نسبت به خرید یا تهیه ژنراتوری مناسب اقدام نماییم. البته نباید فراموش کرد که بین این اعداد به دست آمده و توان مورد نیاز، لازم است تا با راهنمایی افراد متخصص برخی ضرایب خاص را دخالت دهیم تا محاسبات صحیحی به دست آوریم. باید توجه داشت که  هر ۱۰۰۰ وات معادل ۱ کیلووات است و در حالت تک فاز هر یک کاوا معادل ۱۰۰۰ وات می‌‌باشد.

 

تبدیل آمپر سه فاز به کاوا

یکی از محاسبات کاربردی در مورد ژنراتور‌ها تبدیل آمپر سه فاز به کاوا است که برای این تبدیل لازم است تا هر یک آمپر سه فاز را تقسیم بر  1.44 شود. به عنوان مثال اگر میران مصرف در یک مدار برابر با 400 آمپر تخمین زده شده باشد؛ به منظور تبدیل آن به کاوا باید مطابق با فرمول زیر عمل نمود:

277=1.44÷400

 

تبدیل کیلووات به کاوا

در حالت دیگر محاسبات مرتبط با مولد‌های برق اگر میزان مصرف را بر حسب کیلووات به دست آورده باشیم لازم است تا در حالت سه فاز باید آن را ضرب در 1.8 کنیم تا مقدار کاوا مشخص شود.
به عنوان مثال اگر مصرف یک پروژه را  154 کیلووات پیش بینی کرده باشیم می‌توانیم برای تبدیل این عدد به کاوا به صورت زیر عمل نماییم:

277=1.8×154

 

جدول تبدیل کاوا به امپر

برای نمایش تبدیل kVA به آمپر به صورت جدولی، فرض می‌کنیم که تبدیل‌ها برای چند ولتاژ متفاوت انجام می‌شود. جدول زیر نمونه‌ای از تبدیل kVA به آمپر را برای ولتاژهای مختلف نشان می‌دهد:

کاوا (kVA)ولتاژ (V)آمپر (A)
11109.09
12204.55
13802.63
511045.45
522022.73
538013.16
1011090.91
1022045.45
1038026.32

در هر سطر از این جدول، مقدار kVA داده شده با 1000 ضرب شده و سپس بر ولتاژ مربوطه تقسیم می‌شود تا آمپر محاسبه شود. به این ترتیب، می‌توان مقدار جریان (به آمپر) را برای بارهای مختلف و در شرایط ولتاژ مختلف محاسبه کرد.

 

هر کاوا چند وات است

هر چند برخی افراد ممکن است تصور کنند که کاوا با کیلو وات تفاوتی باهم ندارند اما باید گفت که این دو مفهوم با هم متفاوت هستند. به طور کلی کاوا عبارت است از توان ظاهری، ولی کیلو وات توان واقعی یک سیستم محسوب می‌شود. در حالت معمول در تمامی دستگاههای الکتریکی یا مکانیکی بخشی از توان تولید شده پرت شده و به هدر می‌رود و باقیمانده این توان برای مصارف مورد نظر استفاده می‌شود که از آن با عنوان توان واقعی یا کیلووات نام برده می‌شود. پس به صورت ساده می‌توان گفت که هر چند کاوا و کیلووات به ظاهر مشابه هستند اما در عدد و مقدار باهم متفاوت می‌باشند.

به بیان دیگر کاوا حالتی از توان دستگاه را بیان می‌کند که ژنراتور یا مولد مورد نظر بدون اینکه هیچ هدر رفت یا استهلاک اضافه ای داشته باشد، به کار گرفته شود که چنین حالتی تنها در تئوری امکان پذیر است و در سیستم‌های ایده آلی که هیچ اتلافی در آن‌ها وجود ندارد، وجود خواهد داشت. این وضعیت به عنوان توان ظاهری در نظر گرفته می‌شود و در عمل نمی توان چنین توانی را انتظار داشت. با توجه به این اختلاف می‌توان برای انجام محاسبات استاندارد مرتبط با مولدهای برق از فرمول هایی برای تبدیل این دو واحد استفاده کرد؛ بدین صورت که برای تبدیل کاوا به کیلووات، باید توان مورد نظر را بر 0.8 تقسیم کرد.

پیشروموتور پارسیان دیزل

سوالات متداول

  • واحد کاوا (KVA) چیست و در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

کاوا، که مخفف کیلو ولت آمپر است، یک واحد اندازه‌گیری برای توان است که عمدتاً برای نشان دادن توان خروجی ژنراتورها به کار برده می‌شود. این واحد در محاسبات مربوط به انتخاب و نصب ژنراتورها به عنوان یک معیار تاثیرگذار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چگونه می‌توان آمپر سه فاز را به کاوا تبدیل کرد؟

برای تبدیل آمپر سه فاز به کاوا، باید مقدار آمپر را بر 1.44 تقسیم کرد. به عنوان مثال، اگر میزان مصرف در یک مدار 400 آمپر تخمین زده شده باشد، با تقسیم 400 بر 1.44، مقدار کاوا به دست می‌آید که برابر با 277 خواهد بود.

  • تفاوت بین کاوا و کیلووات چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را تبدیل کرد؟

کاوا توان ظاهری و کیلووات توان واقعی یک سیستم را نشان می‌دهد. برای تبدیل کاوا به کیلووات، باید توان مورد نظر را بر 0.8 تقسیم کرد، زیرا بخشی از توان تولید شده در دستگاه‌های الکتریکی به هدر می‌رود و باقیمانده از این توان برای مصارف مورد نظر استفاده می‌شود که به عنوان توان واقعی یا کیلووات شناخته می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت